Szlaki długodystansowe

Główny szlak sudecki

Dzień 13
Długopole Zdrój - Schronisko PTTK na Śnieżniku

Po wieczornej zabawie budzi nas słońce zaglądające do naszego namiotu. Pole biwakowe w Długopolu Zdroju zlokalizowane jest nad rzeką więc szybko zwijamy nasze bagaże i po śniadaniu ruszamy jak najdalej od wilgoci bijącej z pobliskiego nurtu. Jeszcze raz zaglądamy pod Dom Zdrojowy i robimy sobie pamiątkowe zdjęcie z rybką. Posąg długopolskiego pstrąga jest w rzeczywistości źródłem wody leczniczej, która przyda nam się jako rekonwalescencja po wczorajszym dancingu. Po drodze odwiedzamy jeszcze miejscową stację kolejową, z której można nawet dostać się do Pragi w dość krótkim czasie.
Przed nami piętrzy się Masyw Śnieżnika a za plecami żegnają Góry Bystrzyckie. Przecinamy szosę z Bystrzycy Kłodzkiej do Międzylesia i maszerujemy do Wilkanowa. Po drodze mijamy ruiny pałacu i spotykamy się ze św. Janem Nepomucenem na głównym placu – wszechobecną postacią w tych rejonach. Po uzupełnieniu zapasów w miejscowym sklepie rozpoczynamy podejście pod Igliczną (845 m). Na początku polami, a od miejscowości Marianówka już lasem, zdobywamy ten szczyt na którego szczycie znajduje się schronisko górskie oraz sanktuarium Marii Śnieżnej.
Późnobarokowy kościółek pątniczy na Iglicznej wzniesiono w latach 1781-1782 Sanktuarium znajduje się w pobliżu miejsca, w którym pierwotnie stała ludowa figura Marii z Dzieciątkiem ustawiona w pod konarami rozłożystego buka. Figurę przywiózł w 1750 z pielgrzymki do Mariazell w Austrii wójt Wilkanowa Krzysztof Veit. Rzeźba ta była kopią tamtejszej Madonny. Akurat trafiliśmy na końcówkę mszy jednak obsługa sanktuarium z sobie tylko znanych przyczyn uniemożliwiła nam zwiedzenie go od środka po wyjściu wiernych. Schronisko również było zamknięte chociaż w środku chyba ktoś się znajdował… Nic to, komu w drogę temu czas. Do Międzygórza zostało nam ok godziny zejścia.
Przed samym Międzygórzem odwiedzamy rezerwat ścisły im. Stefana Żeromskiego obejmujący przełom rzeki Wilczki z wodospadem jego imienia. Wodospad oraz alejki na stromych urwiskach zrobiły na nas spore wrażenie. Sama miejscowość może pochwalić się ciekawą chociaż trochę zaniedbaną architekturą z historycznym układem urbanistycznym z XVI–XX wieku. Zatrzymujemy się na obiad w postaci pizzy popijanej miejscową oranżadą przypominającą nam smaki dzieciństwa. Tak posileni jesteśmy gotowi na ostatnie dzisiaj ale za to konkretne podejście pod jego wysokość Śnieżnik (1424 m).
Sama góra drugim co do wysokości szczytem polskich Sudetów jednak na szczęście szlak z Międzygórza jest długi przez co nie tak męczący na co mogłoby wskazywać przewyższenie, które musimy pokonać by znaleźć się w schronisku PTTK pod Śnieżnikiem. Po 2 godzinnej wędrówce, podczas której podziwiamy malownicze panoramy, meldujemy się na miejscu naszego dzisiejszego noclegu. W naszym pokoju poznajemy współlokatora Tomka. Okazuje się, że również przemierza Główny Szlak Sudecki jednak w odwrotnym kierunku i z dużo krótszym czasem na przejście. Tomek się weteranem górskich maratonów na orientację więc trzymamy za niego kciuki, mamy nadzieję, ze udało mu się ukończyć ten szlak. My po wieczornym misterium zachodzącego słońca udajemy się na spoczynek. Zdobycie samego wierzchołka Śnieżnika zostawiając sobie na następny dzień.

Dystans

Śnieżnik – Lądek zdrój

Mapy & ciekawostki

Sanktuarium Matki Boskiej Śnieżnej - Igliczna
Wędrując Głównym Szlakiem Sudeckim w stronę Śnieżnika odwiedziliśmy po drodze dość ciekawe miejsce, a mianowicie świątynię Maria Śnieżna. Jest to sanktuarium maryjne w późnobarokowym, górskim kościółku pochodzącym z końca XVIII wieku, znajdujące się pod szczytemgóryIgliczna w Masywie Śnieżnika. Tuż obok znajduje się malowniczo położone schronisko górskie.
Sanktuarium wzniesiono w pobliżu miejsca, w którym pierwotnie stała ludowa figura Marii z Dzieciątkiem ustawiona w pod konarami rozłożystego buka. Figurę przywiózł w 1750 z pielgrzymki do Mariazell w Austrii wójt Wilkanowa Krzysztof Veit. Rzeźba ta była kopią tamtejszej Madonny. Piętnaście lat później okolicę nawiedziła potężna wichura, która obaliła również drzewo, nie uszkodziła jednak samej figury. Miejscowa ludność poczytała to za znak od Boga i przeniosła figurę w bezpieczniejsze miejsce, a w 1776 zbudowano dla niej nową, drewnianą kaplicę.
Dotychczasowa kaplica przestała wystarczać w latach 70. XVIII wieku. Nie mogła pomieścić licznych wiernych przybywających na wieść o cudownych uzdrowieniach, dlatego postanowiono zbudować w jej miejsce nowy kościół. Kamień węgielny pod kościół wmurowano 18 czerwca 1781 roku. Prace murarskie zlecono Andrzejowi Jägerowi z Międzylesia, a ciesielskie Józefowi Knietigowi z Wilkanowa. W budowie uczestniczyli pielgrzymi przybywający na Igliczną. Zasadnicza bryła kościoła stanęła rok później. 22 października 1782 wikariusz książęco-arcybiskupi arcybiskupa Pragi, ksiądz Karl Winter z Międzylesia, kościół poświęcił. Dwa lata później dobudowano od zachodu wieżę, a w 1821 tzw. soboty.
Kościół zbudowano w stylu lokalnej, śląskiej odmiany baroku. Jest murowaną budowlą jednonawową, dwuprzęsłową o ściętych narożach, prezbiterium zaś jednoprzęsłowe z zaokrągloną apsydą. Wokół całego budynku dobudowane są soboty. Od zachodu czworokątną wieżę nakryto hełmem.
Sklepienie kolebkowe ma lunetę na gurtach i malowidło o motywach litanii loretańskiej. Ołtarz główny wykonany został w Monachium w pracowni Mayera w stylu pseudobarokowym i pochodzi z 1897. Z tego samego roku są witraże i polichromie. Witraże w prezbiterium przedstawiają rodziców Marii, św. Annę i św. Joachima, w nawie zaś św. Józefa, św. Jerzego, św. Agnieszkę i św. Barbarę. Wystrój tworzą liczne obrazy i rzeźby w stylu barokowym i rokokowym: Matka Boska z Dzieciątkiem z roku 1750, pieta z drugiej połowy XVIII wieku i ukrzyżowanie z 1780. W sobotach umieszczone są bardzo liczne obrazy wotywne o cechach ludowych, w tym pięć związanych z historią sanktuarium. W prawym krużganku znajduje się ruchoma szopka wykonana przez oo. redemptorystów.
  • Dom Zdrojowy w Długopolu Zdrój
  • Sanktuarium Matki Boskiej Śnieżnej w Iglicznej
  • Wodospad Wilczki
  • Międzygórze
  • Schronisko PTTK na Śnieżniku
Długopole Zdrój
"Turyści nie wiedzą gdzie byli, podróżnicy nie wiedzą gdzie będą." Paul Theroux